Concept | CafeTalkShows.nl
Concept
Het concept is simpel en succesvol. Hier de belangrijkste ingrediënten:

1) Kies een vaste zondag- of zaterdagmiddag:
‘De Bakkerij Rolt Deur…’ is altijd op de derde zondag van de maand, aanvang 15.00 uur. Circa anderhalf uur later – drie gespreksrondes en twee rook- en muziekpauzes verder – gaat de stekker eruit. Het is voor de clientèle belangrijk te weten dat de praatshow ook altijd op hetzelfde tijdstip begint. In alle edities van ‘De Bakkerij Rolt Deur…’ stroomde De Bakkerij altijd enkele minuten voor 15.00 uur vol.

2) Kies een spreekstalmeester en drie gasten:Een spreekstalmeester introduceert met sprankelende volzinnen de drie tafelgasten. Deze bestaan doorgaans uit een (voormalig) BN’er, een regionale en een lokale bekendheid. Cruciaal voor het succes is het charisma en de autoriteit van de spreekstalmeester. Tijdens ‘De Bakkerij Rolt Deur…’ speelt Henk den Ridder, de Zevenbergse BN/De Stem-verslaggever en de voormalige Prins Carnaval, deze rol met verve.

spreekstalmeester


3) Vervolgens zijn alle ogen gericht op de interviews aan tafel. Wat zijn de drijfveren van de gasten? Wat zijn in hun werk en leven de hoogte- en dieptepunten? Waar liggen hun uitdagingen, hun dromen, hun irritaties, wat vinden ze van de actuele zaken op hun werkterrein? De interviewer prikkelt zijn tafelgasten, provoceert en ontregelt ze soms bewust om ze bijzondere uitspraken te ontlokken maar vervolgens spreekt hij ze weer bemoedigend, inspirerend en met humor toe. Politici, topsporters, filmmakers, komieken/zangers, wetenschappers, iedereen voelt zich vanwege Rongen’s opgeruimde interviewstijl onmiddellijk op zijn gemak. (
zie reacties gasten) Ook leent dit concept zich voor speciale thema-afleveringen zoals over het toenemend harddrugs gebruik in de gemeente Moerdijk en de aanstaande bouwplannen van het plaatselijk centrum.

Hoe werkt het concept?


4) De afstand tussen de gesprekstafel en de kroeg vervalt als het publiek vragen stelt. Dat resulteert vaak in levendige gesprekken en soms zelfs in vurige discussies. Laat vervolgens een swingend bandje de pauzes opvullen en na de show ook nog doorspelen en je bent van succes verzekerd.
Kijk
hier wat voor een horeca-ondernemer de voordelen zijn van het inhuren van Toine Rongen.

Inmiddels is het concept in de afgelopen twee jaar uitgerold naar andere horeca-locaties. Daardoor kregen we meer inzicht in ons concept. We draaiden bijvoorbeeld acht maal de talkshow RUN! in Café Noir te Breda en vier keer De Sfeer Show in Gastel Sfeer te Oud Gastel. Het concept valt en staat met de inzet van de ondernemer en zijn medewerkers. Denk daarbij aan duidelijke posters zowel binnen als buiten de kroeg. En aan aankondigingen op sociale media en in de regionale en plaatselijke media.
In El Miguel, het populaire café-restaurant in het vestingstadje Willemstad slaat Willemstad Live goed aan. El Miguel ligt pal naast de historische haven, in het hart van het centrum met zijn terrasjes en andere horecagelegenheden. Het publiek loopt daardoor veel makkelijk binnen en kan na de show nog verder in het stadje de hort op.

Ondertussen is De Bakkerij Rolt Deur... het vierde seizoen ingegaan. Café De Bakkerij zit aan de Markt, midden in het centrum, en de show wordt met veel verve gepromoot. Mede dankzij de talkshow trekt Café De Bakkerij een groter en vooral ook een veel gemêleerder publiek. Bovendien huren steeds meer bedrijven en organisaties inmiddels de zaak af voor recepties, feesten en partijen. Daar is de ondernemer uiteraard content mee. Naast de locatie en de promotie valt of staat dit concept vooral met een ondernemer die kiest voor de boerenwijsheid 'eerst zaaien dan oogsten'.